... nukilan seorang perantau...

Detik Demi Detik...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

=)

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers

Peluang korang nak berbakti kat aku =P

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Friday, April 08, 2011

My chillies

Ni cili besar yg aku petik kat blakang rumah tadi. Such a nice weather, buat aku rasa nak jadi petani. Laundry basket dah kosong aku abis basuh sumer in the past few days. Puas hati bila tengok kain-kain sumer kering & segar.
Cili padi blom besar & merah lagi, plus byk putik2 cili padi. So takde cili padi this week. Aku baru sembur racun kat pokok cili aku coz byk sgt semut2 & telur2nye. Abah kata semut2 ni memang suka dok kat pokok cili & diorang suka sedut the sap of the leaves jadi daun dia kedut2. And lama-lama pokok tu bantut/ mati. One of my cili padi trees dah mcm nyawa-nyawa ikan dah. Tu yg aku dgn seronoknye sembur pesticide kelmarin. Geram betul dgn menatang2 ni. Hopefully in the next few weeks ada lagi sisa-sisa cahaya matahari so that aku merasa makan cili padi dari pokok sendiri.

Ni kari udang + sotong aku masak last Sunday. Couplenye biasa la sayur goreng.
Ni plak some cupcake I made last Sunday jugak. Ni choc + orange cupcake.
Teringin nak buat & makan choc cupcake. Rupa dia kureng sket coz first time buat. Rasa dia hmmm... boleh je la. Too sweet to my liking kalau ikut resepi asalnye. Aku tak tau nak agak brapa sudu baking powder kat plain flour, aku main taruh je, so cupcakes tu rasa cam muffin pon ada coz too airy. Dlm resepi tu suruh guna self-raising flour & aku takde self-raising flour. Nanti aku bubuh resepi asal. Next time aku akan bubuh more choc powder & less sugar. I gave some to Dr. HAK coz besday dia last Saturday.

Malam tadi aku masak nasi lemak. Takde gambar coz dah slalu sgt bubuh gambar nasi lemak kat sini. First time aku goreng kacang utk nasi lemak. Biasa la aku malas nak tunggu kat dapur tu, so dah masukkan kacang kat dlm kuali aku dok basuh pinggan mangkuk. Maka hangusla kacang2 tu. Terpaksa dibuang. Goreng lagi yg lain, seb baik okay jadinye. =P

Man, aku teringin nak makan macaroons lagi.

Esok sampai Isnin aku kerja. :'(
Sedih nak tinggalkan rumah ni utk gi kerja, sedih nak tinggalkan hubby sorang-sorang kat rumah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...