... nukilan seorang perantau...

Detik Demi Detik...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

=)

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers

Peluang korang nak berbakti kat aku =P

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, July 20, 2010

Musim mandarin & MasterChef final week.

Boleh tak aku cakap aku nyampah habis dgn si jimmy dlm MasterChef ni. Manusia yg paling tak layak masuk MasterChef dari awal2 lagi. Setiap kali dia safe dlm competition ni, sure aku dgr 'sedikit' kata-kata nista dari hubby. Kadang2 aku join tapi lembut sket kot bunyi nye. Hehehehe.... Manyak lagi manusia lain yg billion-billion kali lebih layak dari dia to be in the final week. E.g. Jonathan, Alvin, Aaron, etc.
Pendek kata kami memang nyampah gila nak muntah la dgn dia. As much as aku excited nak tengok final week of MasterChef, aku nyampah nak tengok muka si-tak-layak-disebut-nama tu appears on it every night.
(kira brapa kali aku guna perkataan nyampah kat sini?)
Yet, hubby ingatkan aku, semenyampah-menyampah semua org kat pakcik nyampah tu, the MasterChef was filmed early this year & not live. Its not influenced by public votings. Meaning that the results are mostly objective, if not dictated.
Yeah.. true true..

Anyways, I love mandarins. One of my many favourite fruits. Kalau kat M'sia (zaman dulu-dulu), mak & abah slalu beli mandarin berkotak-kotak. Aku panggil ni limau kopek sebabnye kalau nak makan kena kopek dulu baru boleh makan. Lagipun aku nyer pemahaman kalau boleh kopek maknanye manis. Kalau kena potong, sure masam.. macam lemon, limau purut, kadang-kadang limau Sunkist.

Aku paling suka kalau dia manis. Kalau masam biasanye aku akan kasi mak sebab dia kadang-kadang tak kisah makan oren masam. (Kasih ibu). Kadang-kadang tu kalau manis & sedap punye pasal aku akan makan sampai batuk2. Aku takde la paham sangat apsal makan oren byk gila boleh sakit tekak/ batuk2 ni. Kadang-kadang kami adik-bradik bleh rebut-rebut makan oren ni.

Kat Aussie ni, musim mandarins/tangerines/oren ni ialah time autumn/ winter2 ni la. Seb baik ada time winter, it makes winter slightly bearable. Mandarins remind me of Malaysia & my family. Dalam banyak2 tu aku paling suka Imperial mandarins because rupa, texture, rasa dia closest to those limau kopek yg aku slalu makan dulu-dulu. Boleh bawak bekal gi spital tetiap hari. Dessert after each meal. Best. Walaupon mahal sket, tapi bagi aku ni la limau kopek paling sedap aku pernah rasa kat Aussie ni. Sebab dia mahal sket tak bleh la makan sampai batuk macam dulu.

Aku harap this year musim limau kopek ni will last a little bit longer than usual.

2 comments:

TopsyTurvyMum said...

masterchef tu no comment..tak tengok hehe..

limau mandarin tu sama la ngan abg talib..peminat setia..makan tak reti berenti sampai sakit tekak..
dah tu kalau kirim knana beli, mcm2 songeh punya brand haha

A~ said...

sedap kan mandarin?
bagus utk kulit. banyak vitamin c + fibres + anti-oxidant

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...