... nukilan seorang perantau...

Detik Demi Detik...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

=)

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers

Peluang korang nak berbakti kat aku =P

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, August 05, 2010

Dinner malam ni

Malam ni we had a big feast. :D
Had an arvo off, balik awal plak tu. Aku tergerak hati nak gi ke Box Hill Centro to get some groceries. Aku slalu hilang kawalan kalau gi Asian groceries. Excited tengok barang2 kegemaran ada dijual di sini :D
Tadi pon hilang kawalan gak, tak berapa sedar diri gi shopping sorang dan dapur + the fridge yg kecil. Dah la puasa, ish, lagi la blanja ikut nafsu je. Hehehhee.. ada ke org shopping groceries ikut nafsu cam gini?

Anyways, got some bendi, kangkung, kacang panjang, mangga muda, daun kesum, roti canai, limau kopek (wajib!), ikan, udang, sotong, mix seafood beku, cendawan, tauhu... aaaanndd.. aaahah! aku jumpa telur masin mentah!! YAAAAYYY!! Haaa.. cam bunyi beli kat pasar malam kan? Seronok gila shopping tadi.

I made asam pedas ikan + bendi. Kali ni ikut resepi Mat Gebu. Last year ikut resepi Mesra.net and aku campur udang, sedap gila. Kali ni buat sepatutnye sedap gila jugak :P tapi malangnye aku terlupa nak check garam, so rasanye jadi tawar sket. Rugi!
I also made kangkung goreng belacan + mix seafood, also ikut resepi Mat Gebu, Alhamdulillah hubby kata perfect. Tapi bagi aku cam kureng sket coz aku tak toss seafood tu betul2 so dia jadi terlebih air plak. Takpe la, asalkan hubby suka :P
Also rebus the telur masin tu. Aku tak pernah rebus telur masin. Aku rasa cam kena rebus lama sket, coz yg aku nyer tu cam soft sket. Takpe, ada lagi 3 biji telur masin blom masak. Nanti aku try lagi.
All in all, campur ayam goreng rempah + sayur goreng baki hari tu makan skali dgn hari ni nyer, jadi la big feast tonight :) Selalu kalau masak nasi, aku akan masak 2 lauk je, satu protein source, satu vegies. Kali ni ada 5 lauk campur lauk hari tu.
Best bila perut penuh dgn masakan kampung. Terasa bahagia :D

Sorry la gambar gegar sket, my core body strength ni sangap sket.
(Dem, esok on-call.. uurrgghhh! Harap2 takde calls from spital.. but memandangkan its the 'Big August'... huhuhu...)

3 comments:

Lady of Leisure said...

wow perfect and complete lauk2 ni.. siap telur asin.. kitorang kalau makan telur asin slalu makan yang kuning saja hehe.. tapi kuning telur ayam biasa tu tak makan pulak hehe..
lega bila dapat masak n makan lauk2 pauk melayu ni kan..
i pulak yang termenung lapar dok tengok your asam pedas ni..

A~ said...

:) i sukaaaaa makanan tradisional tak kira tradisional melayu ke, india ke, japan ke, cina ke, spanish ke, apa-apa lah. bcoz tradisional food ni berseni :)

u masak la lady. u masak slalunye sedap.
u dah boh award kat blog u ke blom?

TopsyTurvyMum said...

eh mana u dpt telur asin tu??
sedapp makan masa sahur..pembuka selera:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...