... nukilan seorang perantau...

Detik Demi Detik...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

=)

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers

Peluang korang nak berbakti kat aku =P

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Saturday, March 12, 2011

Nice & warm

Came home late pagi tadi. Biasa la kerja aku ni, the last few hours sure ada menda jadi punye.

2jam sblom abis shift, datang this man with massive anterolateral STEMI developing in ED. Signs of it datang kat rumah, so ambos called us prior arriving & faxed the ECG with the early changes to us. Dia ni 2 days post stent insertion to LAD coronary artery kat private spital. Kitorang punye la call the cardio registrar suruh datang like NOW NOW NOW coz this patient's ECG masa arrival was minimally bad, then quickly got worse setiap 10minet. Isu nye ialah, cardio registrar cam pelik apsal dia datang spital aku which is a public hospital sedangkan dia ada private insurance & dia buat stent dia kat private spital yg dlm 10mins away frm our spital. Dipendekkan cerita, the patient pegi jugak ke cath lab afta dia berada kat ED slama 1 jam setengah. Then before aku balik tadi tetiba terdengar panggilan Code Blue from cath lab.. hmmm.. dalam hati aku sure tu patient aku tadi tuh.
Dipendekkan bebelan lagi, kalau dia cuma tunggu setengah jam di ED before going to cath lab for re-angio, tak perlu lah dia ke ICU intubated bagai. Yet, slalunye org tua-tua gini kalau dah nak kena heart attack yg massive cam gini, 1/2 jam ke 1 1/2 jam ke, still poor outcome jugak. I hope dia selamat in ICU.

Normal ECG dari mana-mana buku medic
ECG patient aku selepas 1/2jam dia kat resus tu.
Okay, adik-adik, sila describe this ECG to me =)
Moral of the story: jangan merokok, makan makanan sihat & seimbang, senaman selalu, jaga berat badan, tido yg cukup, pakai sunblock slalu, kurangkan stress, jauhi dari aktiviti2 yg berisiko tinggi & tidak berfaedah, jaga diri baik-baik & last but not least doakan lah kesihatan & keselamatan diri sendiri. Kalau dah sakit tu susaaahh nak reverse balik...

Earlier last night aku dah miss satu peluang to intubate a young overdosed patient. Pasal dia tetiba bangun plak from pengsan dia. Boss aku dah panggil aku suruh buat sebab patient ni muda & kira senang la kan. And aku plak dah terlompat-lompat gumbira coz ada chance utk praktis intubation. Aish rugi! Hahaha. Tapi bagus la takde la rugi satu ICU bed kat spital tu semata-mata nak fit satu manusia yg nak tarik perhatian ramai dgn cara overdosing on drugs or memang nak bunuh diri tapi kurang bijak lagi utk bunuh diri cara yg betul. Buang duit!! Hehehehe.

Semalam petang satu lagi buku yg aku order sampai. Ni salah satu buku yg aku dok asik pinjam kat library rebut-rebut dgn medical students. Dah la kat library tu takleh renew buku. Beli je la senang. Best buku ni. Good & easy to read utk org yg terlajak cam aku ni.
Hari ni cuaca sangat best. Terang & warm, rasa cam kat rumah aku kat KL. Temperature 29°c- 31°c. Semalam dlm 25°c-28°c gitu =). Rugi betul aku kena tido siang coz of the night shifts. Ni jap lagi & esok start kol 10pm, abis pagi Isnin. =(
And aku sangat sedih coz this weekends ialah long weekend coz Monday cuti hari buruh. And weekend ni ialah Moomba festival yg setiap tahun aku tak pernah miss fireworks dia. And aku sedih coz aku kerja night shifts plak la hujung minggu ni + ada presentations kena buat on this coming Tuesday & Wednesday. :'( Kalau kerja siang at least bleh pegi tengok fireworks malam-malam. Sedih jugak hujung minggu yg panjang ni slalu orang pegi jalan-jalan, aku plak dok ngadap muka patients2 yg separuhnye ntah apa-apa. Geram!!!

3 comments:

Chibi Maruko said...

tak sabar nak ada cuaca, tapi tak mau terlampau panas, dalam 20°c camtu ok... :)

Rafidah said...

akak, susah lah nk nasihat husband sy bab2 mkann seimbang ni. :( ada tips tak? dia pilih2 sayur xnak mkn buah langsung. baikya dia x merokok. btw akak ni specialit apa eh?

A~ said...

chibi. tak lama lagi u kat sana panas la kan? best la, quebec is a lovely city! sini tak merasa panas sket je summer sini.

rafidah, jgn la panggil akak. i blom 30 lagi. ahhahaha. i buat specialty emergency medicine- apa2 yg emergency/life threatening punye hal.
tips nye ialah paksa dia makan sayur. i buat cam tu kat hubby i. buah pon sama. kiranye i ni kinda lucky coz i tak pandai buat dessert. so i ganti dessert dgn buahan segar. makanan seimbang tak semestinye tak sedap, cuma kena control portion & pilih2 menda sihat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...