... nukilan seorang perantau...

Detik Demi Detik...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

=)

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers

Peluang korang nak berbakti kat aku =P

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, October 28, 2010

Nyawa atau 'ass' lebih penting?

Ni aku type kat fb. Mesti korang pening nak baca. Hehehehe..

aku kena marah gila babas dgn si botak med reg masa tgh review a VT patient di pagi-pagi buta, kata kami night hmo malas tak review sang pesakit lain setiap satu jam selepas sang pesakit lain ini metcalls 2x due to hypotension (metcall yg boleh dipertikaikan sebab si pesakit sudah hampir terminal tunggu masa sahaja). Dia bengang kena blah from ED terpaksa review this pesakit sebab kami pentingkan pesakit lain yg sakit on the ward. Katanye kami tak paham kerja dia kena buat paperwork admissions in ED. Walaupon aku ada 2 hypotensives pesakit & sorang symptomatic non-sustained VT, rapid AF & sorang acute ischaemic limb di ward lain, dia tegaskan yang pesakit2 lain yg sakit tak penting boleh panggil metcall lain. Dia suruh kami hmo review si pesakit bekas metcall itu sementara dia siapkan paperwork yg menggunung di ED. Dia juga marah aku, dia mati-mati kata AF with heart rate above 80 is rapid AF, & marah aku apsal tak treat si pesakit lain yg AF dia rate controlled 90-110bpm walaupon pesakit itu due utk dia punya digoxin lagi 2jam. Bukan itu saja, dia juga berkata yg kami hmo sepatutnye buat apa yg dia, sebagai seorang senior, suruh & bukannya melawan dan pemalas mcm aku ni. yg lebih menyakitkan hati ialah si lagi sorang hmo lagi satu tu dgn selambanye ckp dia busy, bukan masalah dia sebab dia kena resite IV canulla & dia takde masa nak review pesakit itu. Mungkin mereka IMGs ni tak perasan yg cover satu hospital di malam hari cuma 3 org, med reg punya kerja yg kena support junior docs kalau ada kecemasan di ward, dan bukannye kertas kerja yg lebih penting dari nyawa pesakit2, dan 2 night hmo yg cover menda sama kena jaga semua pesakit ikut priority sakit dia.

Hmmm.. ye lah orang2 atasan, aku sedar aku sekadar doc kelas rendah yg picisan & aku patut kerja tanpa banyak bunyi kasi org lain senang buat kerja penting diorang yg lebih penting dari nyawa pesakit.

Sorry to say, no wonder la...baik aku berhenti berkata-kata, dan tido saja sebab malam ni lagi satu malam yg mungkin akan bengong jugak sebab ada orang2 sengal sekeliling aku.

Pening tak baca ni? Ye la, tulis dgn penuh perasaan bengan balik kerja semalam. Tu yg aku kata tu, kita berusaha buat sehabis baik org lain boleh lepas2 tangan cam gitu je. Kerana apa? Malas.

Anyways, update terbaru. Si botak ni tetiba mintak maaf ngan aku keesokan malamnye.
Masa aku being yelled at by him the other night tu, memang aku terpegun sejenak. Lepas aku menjawab tu, aku biar je dia bebel2 dlm fon & then said thanks. Aku seriously tak boleh terima yg dia lebih pentingkan admissions in ED than nyawa pesakit lain. That morning afta that stoopid night shift, like any other Aussie-product doctors (sad to say) I bitched about him to most of my colleagues masa hand over. And bila sampai kat rumah, mengarang karangan ntah apa2 di atas.
Aku ingat dia dah mintak maaf kat aku dia akan berubah sket kot. Hmm.. hampeh gak pada malam seterusnye.

Ada satu kes yg kasi aku panas gak but dalam hati like.. "aaiiii.. susah tol kerja dgn org2 yg kurang bijak niiihhhh!!!" Si mamat muda admitted for sepsis 2° pneumonia, developed acute psychosis while on the ward. Dah la nursing staff paged aku tak henti2.. kejap2 kata dia agitated la, hallucinating la. He was already shackled all 4 limbs. Of course la aku malas nak layan. Diorang ingat acute psychosis ni akan hilang sekelip mata ke kasi naloxone utk acute opiates overdose. Bengong. Pastu memandai panggil METcall konon patient ni in emergency. Eh? Dah psychotic episode + dah ada PRN meds + dah kena shackled, gi panggil METcall apa ke hal? Aku dah order pon olanzapine kalau patient ni yelling, kalau tak yelling tak perlu kasi. Si patient ni ada lagi 1/2 of the max dose for the 24hours. And aku dah kasi clonazepam which is a benzodiazepine. So tak perlu nak tambah lagi macam-macam kan.
Si med reg ni plak, memandai nak kasi another anti-psychotic, haloperidol, konon-konon dia med reg dia lebih tau la kan. Kata dia, sebab dia ada hallucination maka kena kasi anti-psychotic. Abih tu, olanzapine tu apa? It is a better but effective antipsychotic tolerated by most patients, not like haloperidol, tapi pasal dia hanya tahu haloperidol maka dia nak kasi haloperidol. Bukan itu sahaja, lepas tunggu 10 saat takde effect after each of the clonazepam & the olanzapine & the haloperidol, si nurse2 dan si med reg bertuah ni nak jugak kasi lagi shot of haloperidol. Obviously diorang tak nak dengar cakap aku... konon-konon aku ni bodo tak tau apa kan. Whoooaaaa... seriously diorang ni nak bunuh pesakit tu ke? Obviously after 1/2hour si patient terus zonked out.. and I believe will be for a loooooong time.

Seriously aku sangat panas hati, aku dah buat psych rotation, walaupon tak secara mendalam aku tau la drugs apa yg safe utk acute psychosis yg involves aggression ni and the time margin for the effect to come. Dah si sengal2 ni tak nak dengar, aku tak boleh nak buat apa dah. Hanya aku & sorang lagi resident tu je yg tak setuju dgn the drugs given by the med reg, while all the nurses plus the hospital coordinator yg berlagak pandai tu & of course la si med reg ni tak nak dengar argument aku about the drugs. And all this aku documented in the patient's file, aku just harap tak jadi apa2 kat patient tu sebab aku tak nak go thru all the root cause analysis thingy again.

Oh, bukan setakat itu saja. Sorang pesakit next door dgn si psycho ni, tak cukup tido & mengigau pagi2 lepas all this. Si nurses suruh aku review takut2 kena stroke or acute psychosis & demanded a CT Brain/ psychiatric review. Sorang lagi pesakit yg sepsis sebab pneumonia tapi ada chostocondritis diorang kata kena heart attack.
Hahahahhaa... letih aku memikirkan org yg tak fikir before asking me to review patients. Buang masa & tenaga je melayan menda2 bodo cam gini. Baik aku gi study or review patients lain yg more deserving.

Kesimpulan with all my venting ni, cam tu la budaya di hospital2 di Victoria, Australia ni. Aku cuma mampu kasi insight kat sini je coz sini je yg aku pernah kerja. Tempat-tempat lain, even in M'sia, aku tak aware plak cam mana. Kalau kira all the healthcare system, government policies, fundings, gaji doctor, no wonder la Victoria is losing its doctors to another states in Australia or other countries. Serious sakit jiwa meh!

Aku seriously harap aku akan sanggup la menghadapi kesengalan on the wards ini semua for another 2 nights next week.
Sementara itu aku ada lagi cuti beberapa hari yg akan dipenuhi oleh hal2 tertangguh di rumah serta hal2 yg akan keep both of me & hubby busy until end of November.
Apakah itu? Tungguu...

2 comments:

Chibi Maruko said...

apakah keja yang sungguh busy itu, akan ku tunggu cita selanjutnya ;)

A~ said...

i kasi masa sebulan utk semua org tertanya-tanya.. hahaha. masa tu u dah dlm pengembaraan u la chibi. takpe u balik nanti boleh la u tau.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...