... nukilan seorang perantau...

Detik Demi Detik...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

=)

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers

Peluang korang nak berbakti kat aku =P

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, January 11, 2011

Ferry & Strawberries

Waaahh.. cantik gitu tarikh hari ini: 11.1.11. Menarik kan kalau ada budak lahir pada 1111hours 11.1.11 (di alaf millennium lah kan, bukan tahun 1911 ke 1811 ke). Aku doakan yg lahir tu bakal menjadi pahlawan yg berbakti kepada agama Islam, bangsa & negara. :') :') :') Cewah, mulia tak doa & harapan aku tuh? Wakakakakkaaa... Jgn kurus sgt cam nombor 1 tu dah la. Nombor 1 dlm semua menda baik takpe.

Apa aku buat pada pukul 11.11 tadi? Masih bermimpi dalam katil lagi. Ingat nak stay up sampai kol 9 ke apa so that seharian boleh tido before starting night shift malam ni. Tapi dah padam lepas Subuh. Letih gilaaaa berperang di dapur mlm tadi. Dah hampir sebulan aku kureng sihat sejak balik from Port Campbell hari tu. Baru perasan semalam baru stop coughing. Ye la, slalunye bila dah baik from viral common cold, the residual cough can persist up to 2 months. Tu la pasal kena sentiasa sabar & minum air byk2 + rehat cukup (+ doa berzikir ngaji) kalau dah dapat selsema tu.

Ni aku ni patut dah berjaga lama dah ni patutnye pegi la study ke or work on my presentation. Hari tu aku dicekup oleh one of the ICU bosses to wakilkan ICU utk Critical Care internal conference ujung bulan nih. Sebab the registrars yg the boss suruh tu tak bleh buat. Aku yg kebetulan ada kat situ terperangkap dan dicekup. Aiiyoooo.. sesak nafas aku balik. Conference tu nanti akan dihadiri oleh the big bosses + the trainees of ICU, Anaesthetics & Emergency Medicine.
Uhuk uhuk!!
Aaaahh.. layan blog lagi best. Tenang sket fikiran aku nih. Hopefully dapat la tido sejam dua during the shift nanti. Kalau tak mati la aku.

Ok, ni sambung apa citer lepas kami balik from Port Campbell.
Still on the Monday of 20th Dec 2010. Hari ke-2 of our roadtrip.

Lalu jalan dalam menuju ke arah Queenscliff coz nak naik ferry ke seberang sana.
Niat nak gi strawberry picking kat Sunny Ridge. Tersesat la plak masuk ke northern area. Jalan baru, tapi Melway yg aku guna ialah Melway tahun 2005 masa mula-mula memandu di Melbourne ni. Tapi coz awal lagi, baru je after midday, so aku patah baliklah ke Geelong then terus ke Queenscliff. On the way from the west to Queenscliff coz byk construction tu yg takde sign board gi sana. But coming from Melbourne, byk gilaaaa road signs utk ke Queenscliff. Fuh, jauh jugak from Geelong to Queenscliff tu. Tengok map cam sikit je jalan. Sampai-sampai je seb baik tak ramai org & we took the 210pm ferry. Merasa la jugak aku nak bawak family aku naik ferry, walaupon aku rasa diorang tak berapa heran sgt ferry kat Australia ni. Hahaha.

Ferry bertuah tu. Malas nak letak gambar kami dlm ferry. Masing-masing dah monyok coz sejuk bangat
Satu ferry yg berselisih dgn kami
Sorrento town. Lupa plak nak amik gambar Queenscliff town kat jetty tu, I think Queenscliff
lagi cantik dari Sorrento. And kami takde rezeki nampak whales or dolphins dlm laut.
Mungkin sejuk sangat & these mammals pon takde mood nak bersuka ria kat permukaan air
Sejuk bukan main lagi. Ntah apsal time nak naik ferry tu la time angin menggila. Aku yg nak berlagak macho terpaksa gak pakai scarf & winter jacket. And of course ferry pon goyang-goyang la coz ombak ganas. Kesian mak yg kadang-kadang allergic bot tu. Hehhehehee....

Aku ikut jalan dalam instead of lalu Arthur's Seat coz nak cepat sampai ke Sunny Ridge. Kalau lalu Arthur's Seat kena naik gunung yg bengkang-bengok. Aku ni dah la gayat, kang sampai atas sana kang tutup plak coz sure aku drive cam kura-kura nanti. Lalu jalan dalam senang sket, 80-100kmphr, gentle inclination. Kecewa sungguh bila sampai je kat Sunny Ridge tu U-Pick tutup coz cuaca buruk Victoria menyebabkan tanaman strawberries tu hidup segan mati tak nak. Buah tak berkualiti. So kami berehat je la kat cafe dia makan ice cream & nyopping products strawberries e.g. buah, air, jam, etc. Ada gak some good quality cherries, so aku pon rembat la sket.

Muka-muka keletihan (plus kecewa tak dpt petik strawberries) mengisi perut kat
Sunny Ridge cafe
Adik aku punye ice cream
Mine, share dgn semua org jugak
Kami lalu Arthur's Seat on the way back. Aku kira-kira cam cepat lalu jalan ni menuju ke Frankston Freeway then lalu jalan dalam sana. Ingatkan akan gayat coz menurun bukit curam tu. Not too bad coz org yg drive naik atas lebih gayat diorang kat outer side of the cerun then org yg turun. We stopped at multiple point tangkap2 gambar along the descending points: Chapman's, Murray's, Franklin's & Bowen's.

Chapman's Point
Murray's Lookout
Bowen's point (bunyi cam Bowen's disease). Takde tpt stop nak amik gambar,
aku je yg gatal2 stop nak amik gambar papan tanda ni
Along Frankston Freeway, adik aku terexcited jap. Kat sini pon ada Chelsea!
Meh tengok peta Australia ni jauh mana aku dah jalan from 19th Dec 2010 to 20th Dec 2010 with my family. From Chadstone to Port Campbell lalu M1, Citylink then Great Ocean Road. Balik from Port Campbell to Queenscliff to Sorrento to Mornington-Peninsula back to Chadstone. Seingat aku kalau tengok odometer tu ada la dalam 1000km kot aku dah drive dlm 2 hari tu, ni termasuk yg sesat ke northern area then patah balik ke Geelong tu.
Looking back, aku rasa sangat bersyukur dapat bawak family aku tengok the beauty of Allah's creations kat Port Campbell National Park tu. Lama dah aku bercita-cita nak bawak family aku but masa diorang datang dulu adik kecik aku ni kecik sgt, and biasa la budak kecik sure kureng appreciation kat menda-menda nature ni, unless kalau diorang dapat turun ke laut main air & pasir. Alhamdulillah.

Ni peta Victoria. Laluan biru tu masa pegi, laluan purple tu masa balik.
A tu rumah aku, Yg bulat tu Port Campbell. Sket je lagi nak sampai Adelaide kan.
Zoom in laluan along Great Ocean Road. Tu Cape Otway tpt lighthouse hari tu.
Then Port Campbell where the Twelve Apostles & London Bridge are

Balik-balik je memang pancit. Knackered gila! Terus sakit (just common cold je kot) for the rest of my family's holiday here. Aaarrgghhhh!


...to be continued...

6 comments:

Kelab Kembar Malaysia said...

Sedapnye eskem dia!!! waa!!! nak!!

A~ said...

hehehehe. sedap. tapi sejuk gila nak kunyah icecream tu.

A~ said...
This comment has been removed by the author.
Chibi Maruko said...

terpaksalah parent dan adik bongsu hansem datang lagi next time tuk pi petik strawberry....

Lady of Leisure said...

hehe agree ngan chibi, adik bongsu hensem boleh datang lagi nanti... hehe u tahan sejuk ye, makan ice cream lagi.. i kalau sejuk mesti tahan samada belah kanan or kiri lenguh yg macam nak cabut tu, kene pakai sarung lengan n glove bagai, mcm orang tua je i nih kan hehe

A~ said...

:) chibi. diorang dah datang dah dulu time i grad. i bawak sini petik strawberry. tu yg diorang teringin lagi tu nak pegi masa diorang dtg lagi hari tu. :P

:) lady. diorang dah datang dulu time i grad & i bawak gi petik strawberry. hari tu takde rezeki plak nak petik. makan je la icecream strawberry tu walaupon sejuk. tak tahan sejuk sebenarnye. saja tunjuk macho. hahaha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...