... nukilan seorang perantau...

Detik Demi Detik...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

=)

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers

Peluang korang nak berbakti kat aku =P

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, January 05, 2011

Legam ngkau!

Lepas dah jumpa veg shortening kat Woolworth mlm semalam, beria-ria aku malam tadi buat adunan roti ikut TTMnyer nasihat. Ni resepi 'Buat satu dapat 4 from TTM'. Beria-ria la aku dok buat water roux tu. Memang ikut betul2 apa kata TTM, nak buat kena ikut sukatan betul-betul. Hehehehe.. memang skema abis aku buat dough dia. Tapi masuk breadmaker la, takde kerja la aku nak dok kneading the dough, unless kalau teringin nak build up muscles kan. Dah terbayang2 dah sure ramai jeles tgk bekalan makanan kat kerja esok nih. Sampai takleh tido pikirkan inti apa nak bubuh kat roti gebus tu pagi nanti. Hehehehe. Sampai termimpi-mimpi jugak la roti gebu seperti yg dalam blog TTM tuh.

Aku decided pagi ni to bubuh inti karipap. Ada lebih yg mak buat hari tu that I stored in the freezer. Sedap gak ada roti kari, cam dalam komik Jepun. The rest of the dough ingat nak buat roti kosong je coz aku slalu suka gak makan roti kosong time breakie/ lunch.

Dipendekkan cerita. Ni la jadinye.
:'( :'( :'(
hampeh tul! Tu la, lalai dgn Restaurant City kat FB sampai lupa apa nasib roti-roti dalam oven tu. Dlm resepi TTM tu takde plak tulis oven brapa suhu dia. Aku bubuh la temperature agak sederhana 160°c coz oven aku ni fan-forced. Confident gila dia akan masak slow-slow. Haaaa... tu la. Batch kedua tu aku dok bertapa depan oven. Sebelum dia jadi lebam cam akak-akak abang-abang dia baik aku stop awal-awal. Jadilah dia putih gebu & perlu disorokkan taknak kasi org lain makan. Roti-roti tiri tu boleh, kekekkeke... diorang legam kan. (Hehehehe... hampas tak bahasa?).

Seb baik semua roti-roti tu gebu & sedap. Luar dia je crunchy sket. Hehehehe.. takpe la. Legam-legam pon aku bawak jugak la gi kerja esok.

Oh ye, Isnin baru ni aku masak this:

Chicken pomegranate
Aku pernah masak ni sometime last year, tak ingat mana amik recipe dia. But so far this is it, adjust ikut size badan & ahli keluarga/kawan-kawan & jugak jumlah daging binatang yg digunakan:

Ingredients:
* Ayam (sekor pon boleh, dah potong2 pon boleh. I used 6 pieces of skin-off maryland yg besar tu. And nak guna itik pon boleh, nak guna kambing pon boleh tapi kambing tu kena masak lama sket la kasi lembut)

* Bawang besar, bawang putih, halia (hiris halus)
* Kulit kayu manis, coriander, serbuk lada hitam, serbuk all-spice
* Serbut kunyit (kalau nak guna utk ayam)
* Minyak sapi (or butter)
* Bay leaves
* 1/2 cwn orange juice
* 1 cwn pomegranate juice
* 1-2 biji pomegranate yg dah dibuang kulit
* sedikit lemon zest & sedikit lemon juice (not too much nanti too acidic)
* 1/4-1/2 cwn honey
* 5-6 batang cili padi (boleh ganti dgn cili besar or sebiji capsicum/bell pepper, but aku slalunye tak minat capsicum ni)
* 2 sudu besar cornstarch, campur dgn sikit air
* Garam secukup rasa

Method:
* Ayam tu boleh la salutkan dgn kunyit, garam, serbuk all spice sket before goreng or bakar separuh masak. Aku pemalas so aku bakar je, senang. Pastikan dia separa masak tapi kulit garing kay.
* In the meantime, panaskan minyak sapi. Api sederhana. Tumis bawangs & halia. Dah naik bau/brownish masukkan rempah ratus & cili tadi.
* Then masukkan the juices except the lemon juice + its zest. Also masukkan honey & bay leaves. Masak api besar sampai agak pekat. Make sure kacau sentiasa. Time ni nak rasa-rasa agak-agak tak cukup garam boleh la masukkan garam kasi sedap.
* Bila agak-agak kuah dia dah tinggal separuh, masukkan ayam tadi, lemon + its zest, isi pomegranate. Ni kena masak api besar & kacau sentiasa.
* Bila dah boring kacau, masukkan air cornstarch tadi nak kasi pekat. Dah agak pekat tu ikut selera mata sendiri boleh la tutup api & hidang dgn nasi ke, roti ke, pasta ke, mashed potato ke, apa-apa lah ikut selera sendiri.
* Alternative lain: bakar ayam/ itik/ kambing sampai masak ikut citarasa masing-masing. Asingkan. Kuah tu masak cam resepi tu but longer sampai pekat bangat. Bila dah agak pekat cam sos, boleh la off api. Makan dgn daging tadi, ala-ala bbq nyer style gitu. Yg ni pon sedap gak, cuma rasa sos dia agak strong coz dah pekat sket.

Sedap tak sedap, aku yg dah biasanye tak lalu nak tambah kalau sendiri masak ada la jugak tambah berkali-kali sampai rebut nasi dgn hubby. Hehehhee. Semalam pon makan tu lagi coz masak banyak. Pagi ni timbang perut jap... waaalllaaaaa.... pengsan aku!!!
Weeekkkk.. kena senaman lebih gigih la nampaknye nih.

7 comments:

TopsyTurvyMum said...

yg 1 dapat 4 tu resepidari BM.
Yang knana buat masa picnic tu lain..esok la letak resepi tu..actually ada jugak dlm blog.

biasa roti bun bakar 200C dalam 10 minit jer(gas)

A~ said...

oooooo yg tu dari BM. byk eh resepi ur BM. mine sikit je. hampes. yg k.nana buat hari tu guna kitchenaid masa kneading ke guna BM terus?

Lady of Leisure said...

tak sangka buah delima selain makan gitu jer bolah buat masakkan jadi sedap yer.. hehe.. i suka delima ni lelebih lagi orang kata banyak khasiat hehe.. btw i dah buat panna cotta, hehe i kenal panna cotta sejak baca di sini la, tapi i buat simple version je sebab ada few ing yang tak cukup hihi.. :D

Kelab Kembar Malaysia said...

Lapar laa plak tengok roti legam dengan ayam memalam nih!! huhuhu

Lulu Caldina said...

entry psal makan adalah yg paling best..ngee

A~ said...

Lady, tu la. kat sini femes tau masakan guna fruits. gourmet gitu. tu yg try tu. oh ye, bila nak bubuh ur pannacotta pics on ur blog, i nak tgk. :D

Huszaini. Hai, thanks for visiting. Haha, walaupon legam, rasanye sedaaaap. Legam pon legam laaaa. Janji ada bekalan :P

Lulu, :) thanks for visiting. I ni jarang tau nak bubuh what i cook kat blog nih. Takde bakat cam pro-pro kat blog lain2 tu. So yg i perasan sedap je la i bubuh kat sini :P

Kelab Kembar Malaysia said...

saya tak mementingkan kaler.. saya pentingkan kenyang dan sedap.. hehehehe. kalau tuan tanah sendiri kata sedap! mestilah sedap jadinya! nyum nyum!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...