... nukilan seorang perantau...

Detik Demi Detik...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

=)

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers

Peluang korang nak berbakti kat aku =P

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, January 17, 2011

Nasi lemak & brownies

Lepas Subuh tadi aku gi bantai tido sampai la sebelum Zohor tadi. Buruk eh perangai mak dara sorang nih! Hehehhee.. Bukan apa, wasnt well over the weekends after that Saturday bushwalking tu, and rasa cam ada proximal myopathy je, sakit semacam badan kaki tangan aku. Nak buat homework pon terasa cam takde daya. (Ngada sungguh eh)

Anyways, coz malam tadi & pagi tadi aku dok termimpi-mimpi nasi lemak so aku pon dok berperang di dapur petang tadi. Masak lebih sket for dinner, boleh simpan & makan for breakie tomorrow or bawak bekal. Alhamdulillah, my first nasi lemak in 2011 ni sangat edible. Like I sed before aku ni kan memilih kalau pasal makan, so kalau aku masak tak sedap jgn harap nak abis even sesenduk. Biar org lain endure the pain makanan aku tu, tak pon ke tong sampah je. Nyehnyehnyeh. Tadi aku tambah la jugak, big portion lagi tu. Aish.. ke laut la nampaknye senaman aku siang tadi.

Sambal ni aku taruh taucu sket, slain dp bhn2 biasa: cili kering, bawang besar, garlic, gula, air asam jawa, garam, minyak masak utk menumis.
Sepeket terus aku goreng ikan bilis ni. Senang nak makan dgn menda-menda lain jugak
Nasi kureng lemak & garam :)
Esok shift siang plak sampai Khamis ni. And coz aku kerja with my fav registrar this week aku pon dgn rajinnye buat brownies. And Alhamdulillah, brownies aku jadik jugak. Ingat lagi tak last yr incident huduh dgn brownies byk kali buat tak jadi. I think it was bcoz of the oven tak best kat rumah lama tu. Oven rumah sini best, apa2 aku bake/bakar/grill semua jadi sedaaap!! Senang coz nak cairkan mentega & choc tu guna microwave je. Bagus skali utk aku yg konon-konon busi manjang, jimat masa & tenaga =P

Amik kat buku The New Basic Cook Book. Kacangnye aku guna walnuts
Patut jadi cam ni dlm buku tu
Aku punye lepas dah potong kecik2. Rupa luar dia lebih kurang la cam kat atas tu.
Kira menjadi la kan aku punye brownies ni. Yaaayyy!!

2 comments:

Chibi Maruko said...

nasi lemak dan brownies, semakin rancak memasak sekarang, handal sungguh puan doc ini...

A~ said...

eheheheh sekali sekala bila masak jadi, harus bubuh gambar kat sini. yg slalu tak bubuh gambar tu pasal makanan tak sedap/ tak jadi or tak masak pon. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...